Négy évszak – Merre tart a balatoni turizmus?

balaton.vehir.hu Forrás: Magyar Nemzet/Terján Nóra 2019. 05. 18. 11:52

Legnagyobb tavunk lassan elszakad a Zimmer frei érzéstől és a Kádár-büfékultúrától: rengetegen dolgoznak azon, hogy minőségi szolgáltatásokkal tegyék vonzó és sokszínű turisztikai célponttá a Balatont. Balassa Balázs, Szigliget polgármestere és a Balatoni Szövetség elnöke, Kardos Gábor filozófus, a Balatoni Kör szóvivője és Oláh Miklós, a Balaton Fejlesztési Tanács kutatásvezetője beszélgetett a vendéglátás átalakulásáról, a régióba települő fiatalokról és az egész éves szezon szükségességéről - írja a Magyar Nemzet.

 Lugas: Szabad szemmel is jól látható módon mennek fel az ingatlan­árak és a vendégéjszakák száma: ennyire megugrott a Balaton népszerűsége az elmúlt néhány évben?

Kardos Gábor: Balatoni turizmusról érdemben akkor tudunk beszélni, ha egy esős, gyenge napon is sok vendég van a parton. Sajnos sokáig az tűnt itt turisztikának, hogy amikor kisüt a nap, és felmelegszik a víz, akkor emiatt – nem miattunk – idejönnek az emberek, és mi boldogan hátradőlhetünk, miközben sorban állnak a lángosért. A jelenlegi ingatlanberuházások anomáliái is azt mutatják, hogy komplex Balaton-fejlesztésben kell gondolkodni, nem lehet leválasztani az urbanisztikáról a turizmust, mert ha nincs egységes koncepció és arculatépítés, akkor jönnek ezek az ad hoc, ki merre lát fejlesztések. A nyári tömegturizmus kiszolgálása helyett a szezonok kiegyenlítésén kell dolgozzunk. Egyáltalán nem biztos, hogy ekkora tömegre van szükség nyáron: a mennyiségi helyett minőségi turizmusra kellene átállni a csúcsszezonban is.

Fotó: balaton.vehir.hu/Illusztráció

Balassa Balázs: A balatoni turizmust, a Balaton jövőjét egyértelműen az itt élő embereknek és az őket képviselő önkormányzatoknak kell meghatározniuk. A főszezon zsúfolt nyári időszakát már nem szabad erősíteni, mert akkor előbb-utóbb élhetetlenné válik a Balaton. A nyár már nem tud több vendéget fogadni, de szerencsére egyre több az őszi, téli és tavaszi minőségi szolgáltatás, program a térségben, amelyekkel egyenes arányban növekszik a vendégszám is. Ha szeretnénk fokozni az idelátogató vendégek számát, akkor ezeket az évszakokat kell erősíteni.

Oláh Miklós: A nyolcvanas években a KSH-ban foglalkoztam társadalomstatisztikával, ezen belül idegenforgalommal. A rendszerváltás előtti időszakot alapvetően a belföldi vendégforgalom tekintetében irányított, központilag vezérelt szociális turizmus jellemezte: SZOT-üdülők, munkahelyi üdülők, KISZ-tábor… A külföldi turizmus garantálva volt mindenféle különösebb erőfeszítés nélkül, hiszen nálunk találkoztak a kelet- és nyugatnémet vendégek. Nem volt piaci versenyhelyzet. Ötvenhatot követően alapvetően rendszer-legitimáló funkciója volt a balatoni rekreációs lehetőségek kiépítésének. Jött a rendszerváltozás, a belföldi vendégek eltűntek, mert megkaptuk a világútlevelet, és körülnéztünk a világban: mentünk Kismartonba hűtőt és diktafont venni, és végre kinyílt a világ. A munkanélküliség eközben felszökött, ezért egy egész generációnak esett ki a Balaton-élmény anyagi okokból... További részletek ITT olvasható!

Forrás: Magyar Nemzet

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!