Tündérmese és rémálom kíséri a Balaton legendáit
balaton.vehir.hu Forrás: hirado.hu 2018. 07. 07. 16:49 |
A tó matuzsálemi korú hajói rengeteg vihart megéltek, s örömteli, hogy a ma is aktívan működnek. Július elején kezdődik a balatoni hajózási főszezon.
Gróf Széchenyi István elnökletével alakult meg 1846 áprilisában Pesten a Balaton Gőzhajózási Társaság 60 ezer forintos alaptőkével, amelynek alapszabály-tervezetét Kossuth Lajos írta. Az első balatoni gőzhajót még ugyanebben az évben, Széchenyi 55. születésnapján, szeptember 21-én bocsátották vízre.
A Kisfaludy névre keresztelt első hajó előállítási költségeit a részvények árából fedezték, habár a tervezettnél jóval többe került. A 40 lóerős gőzgép Angliában, a hajótest az Óbudai Hajógyárban készült, és lovakkal vontatták az elemeket Füredre Triesztből, illetve Óbudáról.
A Kisfaludy gőzhajó Tihany előtt egy korabeli felvételen (Fotó: MTI)
A Kisfaludyról Jókai Mór, Garay János és Eötvös Károly is írt, s jóllehet minden Balaton-ábrázoláson szerepelt, a mai napig csak keveset lehet róla tudni. Mindössze négy kép maradt fenn, ezek sem túlzottan pontosak, műszaki adatait egyetlen forrásból ismerjük.
A második lapátkerekes gőzhajó eredetileg Kelén néven került forgalomba, ám 1891-ben átkeresztelték Barossra. Első útját 1889. július 1-jén tette meg Siófok és Balatonfüred között. Később a Balatonalmádi–Balatonfüred–Siófok útvonalon közlekedett.
A Baross gőzhajó Siófoknál, 1907-ben (Fotó: MTI)
Két évvel később, a tó adottságait figyelembe véve a lapátkerekes gőzhajóknál alkalmasabb, csavarhajtású személyszállító gőzhajókat rendeltek az újpesti hajógyártól. A kecses hajók a tengeri klipperek vonalvezetését követték, vas hajótestre fenyőfa felépítmény és fedélzet került. A 250 személyes, 35 méter hosszú hajók meghajtásáról 160 lóerős gőzgépek gondoskodtak. Az 1891 áprilisában és júniusában vízre bocsátott hajók a Fáy András „Sió” című tündérmeséjének szerelmespárjáról a Kelén és Helka nevet kapták. Az ekkor már két éve közlekedő lapátkerekes első Kelént a vasminiszter tiszteletére keresztelték Barossra.
A Helka és a Kelén testvérhajók valamelyike a siófoki kikötőben (Fotó: MTI)
Egy halászhajó, a Zala gőzös a Balatonon, 1907-ben (Fotó: MTI)
A Jókai gőzhajót Óbudán építették az Első Dunagőzhajózási Társaság gyáregységében, 1913-ban, majd egységekben Siófokra szállították, ahol összeszerelték, és elnyerte elegáns formáját a maga 32 méteres hosszúságával és 5 méteres szélességével. Június 28-án bocsátották vízre, és néhány nappal később, július 2-án tette meg első próbaútját.
A Jókai gőzhajó a siófoki kikötőben (Fotó: MTI)
Életkép a két világháború közötti időkből. Gőzhajó a tihanyi kikötőben, 1929-ben (Fotó: MTI)
A Balaton körül épülő vasút idővel megváltoztatta a hajózási igényeket. A nyaraló, kiránduló tömegek kiszolgálására egyre nagyobb befogadóképességű személyhajókat állítottak forgalomba, a régebbi hajókat pedig átépítették, növelve a férőhelyek számát. Később ez vezetett a tó legnagyobb hajószerencsétlenségéhez is, a szintén átépített Pajtás kirándulóhajó balatonfüredi tragédiájához.
A Pajtás csavargőzös kishajó a megváltozott igények szerint átalakított hajók közé tartozott. Átépítése alkalmával jelentősen megemelték a fedélzetet, ami megváltoztatta a súlypontját, instabillá tette a hajót. Ráadásul az eredeti hajócsavart nagyobbra cserélték, és 150 főről 200 főre növelték a gőzös befogadóképességét. A balatoni hajózás történetének legsúlyosabb balesete a Pajtás utolsó útja. A füredi öbölben 178 utassal és a 6 tagú személyzettel a fedélzetén 1954. május 30-án egy gyermeknapi kiránduláson felborult, és az oldalára dőlve elsüllyedt, több mint húsz utas és a gőzhajó fűtője a vízbe fulladt. Az utasok többségét az évadnyitó vitorlásverseny résztvevői mentették ki a vízből.
A képen az a pillanat látható, amikor a hajótestben rekedt fűtő kiengedi a kazánból a gőzt, hogy ne robbanjon fel a hajó. A sajtóban a baleset után egy rövid és pontatlan közlemény jelent meg (Fotó: MTI)
A túlzsúfolt hajó vesztét állítólag az okozta, hogy a Balatonfüredre beérkező Pajtás fedélzetén mindenki egy oldalra állt, hogy jobban lássa egy éppen elrajtoló vitorlásverseny mezőnyét. A jármű megbillent, lengeni kezdett, majd átbillent a holtponton, és az öbölben elmerült.
Az oldalára dőlt Pajtás gőzhajó (Fotó: MTI/Magyar Fotó: Bojár Sándor)
A második világháború végén, 1945. március 25-én a Kelént saját személyzete süllyesztette el Révfülöp előtt, nehogy felrobbantsák a visszavonuló német csapatok.
A Kelén felújítása után, 1946 szeptemberében (Fotó: MTI)
A Beloiannisz (későbbi nevén Balaton) a tó egykori legendás, 600 férőhelyes hajója volt. 1952-ben a Balatonfüredi Hajógyárban építették, utolsó útját 2003 nyarán, a főszezon végén tette meg Tihanyból Balatonfüreden át Siófokra.
A feldíszített, utasokkal teli Beloiannisz hajó első útja Balatonfüredről, 1952 júliusában (Fotó: MTI/Magyar Fotó: Mező Sándor)
A Beloiannisz (Fotó: MTI/Magyar Fotó: Mező Sándor)
A Lelle nevű hajó a földvári öbölben, 1956 júliusában (Fotó: MTI/Bereth Ferenc)
Az Ifjúgárda elnevezésű hajó a fonyódi kikötőbe fut be 1960 augusztusában (Fotó: MTI/Járai Rudolf)
A balatonföldvári kikötőben a Mahart egyik hajója 1960 nyarán (Fotó: MTI/Balassa Ferenc)
A többször átépített Kelén Fonyódon, 1997-ben (Fotó: MTI/Penovác Károly)
A balatonfüredi kikötőben ünnepélyesen fogadják a Siófokról érkező 110 éves patinás Helkát 2001-ben (Fotó: MTI/H. Szabó Sándor)
A Dunaújvárosból szárazföldön Siófokra érkezett Jókai hajó vízre bocsátása 2002-ben. A jármű 1913 és 1980 között közlekedett a Balatonon, majd leselejtezték, és Tiszalökre került, ahol 2001-ben felújították (Fotó: MTI)
A Jókai motoros a balatoni hajózás legszebb muzeális hajója. A tiszalöki hajójavító műhelyben újították fel. A Sió csatorna alacsony vízállása miatt szárazföldön szállították a tóra. A felújítás után a 36 méter hosszú sétahajó száz utas szállítására alkalmas (Fotó: MTI/H. Szabó Sándor)
A Balaton legújabb és egyben legnagyobb, a hajósok védőszentjéről Szent Miklós névre keresztelt hajója a balatonlellei kikötőben, 2006-ban (Fotó: MTI/Nagy Lajos)
A Törökországban vásárolt hajó eredetileg Kaptan Sevket Iyidere néven Izmirben menetrend szerinti járatként üzemelt. 2005-ben úszott fel a Dunán, és Siófokon zsilipelték át a Balatonba. A Szent Miklóst két 500 lóerős motor hajtja, legnagyobb sebessége 26 km/óra (Fotó: MTI/Nagy Lajos)
Megosztás
A rovat további cikkei
- Az Alkotmánybírósághoz fordult Balatonvilágos önkormányzata egy engedélyezett parti építkezés miatt
- 2021. május 28-án lesz a Magyar Vitorlás Szövetség éves rendes közgyűlése
- 2022-ben tér vissza a Balaton Sound és a Telekom VOLT Fesztivál
- Elismerés a százszoros véradóknak: száz palack ajándék vörösbor a Varga Pincészettől
- Ha már home office, irány a Balaton!
- Zamárdiból rajtolnak el idén a balatoni evezősök
- Meddig tarthat a teljes zárlat a Balatonnál? Megszólalt Palóznak polgármestere
- Kiadták a riasztást: viharos széllel és esővel csap le a zivatar
- A tervek szerint elindulnak a Balatonon a menetrendi hajók húsvétkor
- Horgászat a Balatonon pandémia idején