Exkluzív Balaton-parti beszélgetés Simon Shandor filmrendező-producerrel

balaton.vehir.hu 2014. 08. 25. 17:45

Az elmúlt napokban hírportálunk vendége volt a neves alkotó, aki több mint harminc éve él Franciaországban, számos világsztárral dolgozott, a magyar filmszakma legjobbjaival is szinte napi kapcsolatot tart. Gondolatait hírportálunk munkatársával osztotta meg.

Az elmúlt évtizedekben számos világsztárral dolgozott együtt, a teljesség igénye nélkül, mint például Nick Nolte, Marilyn Manson és David Lynch, vagy akár a világhírű, zseniális Alejandro Jodorowsky, de a magyarországi filmművészetben is szoros szálak fűzték Jancsó Miklóshoz, vagy az Oscar-díjas Szabó Istvánnal és Zsigmond Vilmossal is koprodukciós szakmai és emberi kapcsolatok fűzik.

Az idei évben gyermekeivel érkezett a Balatonhoz

-Franciaországi és nemzetközi karrierje jórészt dokumentarista filmesként kezdődött. Milyen témákat dolgozott fel?


Ez részben igaz, hiszen színészként játszottam nehány filmben, ugyanaz a nagyhatalmú színész ügynök képviselt aki Sophie Marceau vagy Catherine Deneuve ügynöke is volt. Mint rendező, az első játékfilmem 1992-ben készült el, aminek a címe Wonder Elisabeth volt, amelyet az akkoriban elinduló francia Canal+ csatornán ment. Majd egy hosszabb dokumentumfilmes karrier következett, tíz év alatt húsz nagy film született. Egyik legérdekesebb volt a Buffaló Bill western legendájának feldolgozása. Nagyon kevesen tudjàk, hogy a négy első western filmet Dél-Franciaországban forgattàk 1907-ben az akkor ott tournezò Buffalo Bill indiánjaival és cowboyaival akik közé tartozott olyan legendás személyiségek mint a valódi Sirting Bull vagy Calamity Jane. A filmtörténet első négy western filmjét megvettem és felújítottam. Tudni kell, hogy Hollywood csak két évvel később 1909-ben kezdett el forgatni, filmeket gyártani. Egy vándor cigánycirkusszal is évekig együtt éltem. Ebben az időszakban készült a Mágikus Kör és a későbbiekben a három részes Marchand De Réve dokumentumfilmek. Életem nagyon tanulságos időszaka volt ez. Nagyon sokat utaztam, specialistája lettem régioknak, kultúráknak, törtenelmi pillanatoknak. De megemlíthetem a Hackers vagy Ciber Háború és Ciber Terrorizmus dokumentum filmet is, melynek az az érdekessége, hogy az akkor nyíló Francia Innovatív Múzeum első alkotásaként került be a múzeum mozgó képtárába.

-Hogyan lesz egy rendezőből producer?

Egy idő után az alkotó kezdi megérteni, hogy hogyan készül, készülnek a nagy játékfilmek, megpróbálja elsajátítani annak minden gyakorlati fortélyát és nem utolsó sorban az azzal járó hatalmas szervezési munkamenetét. Én egy kis szerencsével „örököltem” egy párizsi székhelyű produceri irodát Julien Pappétól, aki még 1945-ben kellékesként dolgozott Eizenstein Rettegett Iván című filmjében, amit Alma Atában öt cirkuszi sátorban forgattak a háborús viszonyok miatt, miközben a németek Sztálingrádot ostromolták. Majd a későbbiekben Julien Pappé François Truffaut és Jean-Luc Godard filmrendezők speciális effektusokért felelőse lett. A Clavis Filmet 1958-ben alapította meg, és már 1961-ben Cannes-ban a produkciós iroda első filmje nyerte meg a zsűri-díját, amit Jean Cocteau adott át, aki egyben a zsűri elnöke is volt. Ennyit a fantasztikus előzményekről. Az első koprodukciós filmet (magyar-francia) 2004-ben készítettük Deák Krisztina rendezésében A miskolci boniésklájd címmel.

-Mennyire könnyű manapság pénzt előteremteni egy-egy nagy játékfilmhez, vagy elég egy-két világsztár nevét meglebegtetni?

Szabó Istvánnal Franciaországban

Van egy kifejezés: „Bankable”, ami annyit jelent az amerikai filmszakmában, hogy a bankok előre meghitelezik a film, produkció teljes költségét, amiben világsztárok szerepelnek, mert így biztosítva látják a befektetett pénz megtérülését. Franciaországban teljes más a helyzet. Ha például valaki Sophie Marceau főszereplésével szeretne filmet készíteni, akkor a francia bankok ötven százalékban előfinanszírozzák a filmet, de a Filmalap és a regionális alap is előtámogatja a produkciót. A francia Filmalap esetében az előtámogatást akkor kell csak visszafizetni, ha a film nyereséges lesz, hanem –művészfilmek a legritkább esetben nyereségesek- akkor az adott előleget támogatásként írják le. A magyar viszonyokkal nem igazán vagyok tisztába, annak ellenére, hogy Andy Vajnával is többször találkoztunk, bemutattak egymásnak. Szabó István Oscar-díjas filmrendezővel gyakran találkozom Franciaországban, szerveztem neki egy masterclass sorozatot Párizsban Nizzában, Vagy Rouenneba. .
Azért elmondanék még egy érdekes és tanulságos történetet. Évekkel ezelőtt a produkciós irodánk egymillió dolláros szerződést kötött David Lynch-el a King Shot című nagy játékfilmre, amit Alejandro Jodorowsky neve fémjelzett. Annyi világsztár jelentkezett (Mickey Rourke, Asia Argento, Willem Dafoe, Nick Nolte, Marilyn Manson) a szerepekre, hogy a produkció saját súlya alatt összeroskadt. A színeszek ügynökségei az egekbe próbálták a gázsikat felsrófolni, olyan összegeket egyszerűen képtelenség volt előteremteni.

-Jelenleg milyen produkciókon dolgozik?

Jelenleg egy magyar koprodukción dolgozunk Sándor Pál producerrel, kötünk szerződést egy egész estés dokumentumfilmre, amely a Klezmer zenén mutatja be a zsidóság „lélek”-történetét a világ legkülönbözőbb helyszínein.

-Miért szereti a Balatont?

A színek gyönyörűek, lenyűgözőek, a vize pedig páratlanul selymes, megnyugtató, szeretem.

Werk fotók az Urban Comix televíziós sorozat forgatása közben:

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!