A pszichológus válaszol: a tanulási zavarok

balaton.vehir.hu Forrás: Ignácz Adrienn 2009. 09. 22. 16:27

Alig kezdődött meg az iskolai tanév, egyre több szülő keresi fel a szakembereket, a tanulással és gyermekével kapcsolatban

A tanulási problémák legpontosabb meghatározása: olyan rendellenesség vagy megkésett fejlődés a beszéd, olvasási, írási, számolási folyamatokban vagy más iskolai tantárgyakban, amelyet lehetséges agyi díszfunkció és/vagy emocionális vagy viselkedési zavar által okozott pszichológiai hátrányt eredményez. Nem értelmi fogyatékosság, érzékszervi hiányosság, kulturális vagy oktatási tényezők okozzák.
A tanulási nehézségek előjelei már csecsemőkorban felfedezhetőek. A gyermek túlzottan nyugtalan, sírós vagy nagyon aluszékony. Később mozgásfejlődése rendellenességeket mutat, beszédfejlődése késik vagy hibás. Óvodáskorban nehezen válik le az anyától, beilleszkedési nehézségei vannak. Idegrendszeri problémára utalhat az agresszivitás vagy a túlzott visszahúzódás, érdektelenség. Mozgáskoordinációs zavarai vannak mind nagymozgások, mind a finommozgások terén. Nehezen tanul meg verset, nem érdekli a mese. Nehezen fejezi ki magát szóban, nehezen tájékozódik térben és síkban. Bizonytalan a kezessége. Egy-egy még nem jelent veszélyeztetettséget, de több tünet megléte már valószínűsítheti.

Ignácz Adrienn pszichológus

A főbb tünetek: figyelemzavarok, figyelmünk nehezen rögzíthető, nem elég intenzív. A figyelem megtapad, nem tudnak váltani, sok információról lemaradnak. A figyelem szelektáló funkciója elégtelen, nem tudják a számukra fontos információt kiválasztani, ismereteik rendszertelenek, hiányosak.
Az érzékelés és a motorikum területén mutatkozó zavarok: nagymozgásaik összerendezetlenek, finommozgásaik koordinálatlanok. A látáshoz kapcsolódó elemi gondolkodási műveletek nehézkesek. Nehézséget okoznak a különböző ingerek átfordításai. (Pl.: nem tudnak tollbamondás után írni.)
A téri orientáció problémái: rosszul tájékozódnak térben és síkban. Nem különül el számukra a fent és a lent, a jobb és a bal, ezért tévesztik az irányokat.
A halláshoz kapcsolódó problémák: nem hallják az időtartamok közti különbségeket, ritmusérzékük nem megfelelő.
A látási problémák: bizonytalan a formafelismerő képességük, ezért nehezen azonosítják az egyes formákat. Bizonytalan a térlátásuk.
A nyelvi zavar: erősen beszédhibásak, gyenge a beszédartikuláció, szegényes az aktív és passzív szókincsük, nehézkesen fejezik ki magukat, emiatt beszédgátlásuk lehet. Más esetekben beszédkényszer figyelhető meg.
Másodlagos kialakuló tünetek: a tanulási nehézségkövetkezményeként jelennek meg. Leghamarabb a viselkedésben tükröződnek. Kialakulhat egy nagyfokú kudarcelvárás bennük, ilyenkor a viselkedési rendellenességek stratégiák a sikertelenség kezelésére: agresszió vagy visszahúzódó, gátolt viselkedés.
Kérdéseiket a következő e-mail címen tehetik fel: ignaczadrienn@gmail.com

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!