Kilencedszer is Litkey Farkas a győztes hajó kormányosa

1934-ben 21 vitorlás indult a versenyen, 19-en értek célba

balaton.vehir.hu 2009. 07. 03. 11:17

20:14 Győzött - sorozatban kilencedszer is megérdemelten - a Litkey Farkas vezette csapat, ezúttal a Brokernet-Uniqa (Lisa) fedélzetén hajózva

612 hajó rajtolt el a 41. Kékszalag versenyen.

Több mint 12 órai vitorlázás után futottak célba. Második lett a Raffica Király Zsolt kormányzásával, harmadik a Mediacontact-Avatar Soponyai Gézával a kormánynál.

20:50 Litkeyék a Tihanyi öreg kikötő vonalában Füred felé tartanak. A cső után nem lassultak le jelentősen és a szél iránya is kedvező, így nem kell cirkálniuk. Rövidesen megérkeznek a célba.

20:00 Az elmúlt órában az élmezőnyben kevés változás történt, tehát egyre inkább érik a Litkey csapat kilencedik Kékszalag győzelme.

19:00 Időközben a szél északkeletire fordult, elsőként a Brokernet-Uniqa számára, majd a Rafficának is. A Litkey-csapat előnye három és fél kilométeresre "zsugorodott", a hajók sebessége pedig megfeleződött, hiszen újra cirkálni kezdtek. Litkeyék Révfülöpnél járnak.

18:05 Litkeyék Badacsonyon túl járnak. Az előnyük csaknem 5 kilométer a Rafficával szemben, akik Szigliget előtt vitorláznak. A Brokernet-Uniqa általában gyorsabban vitorlázott az elmúlt fél órában, így nőtt az előnye.

17:00 A Siófoki meteorológiai szolgálat jelzése szerint akár 60-70 km/órás nyugati szél várható a Balaton nyugati medencéjében, tehát ott, ahol szinte a teljes Kékszalag mezőny vitorlázik!

16:39 A nyolcszoros Kékszalag-győztes Litkey Farkas vezette csapat érte el elsőként a keszthelyi bóját. Badacsonyig szoros versenybewn volt velük a Király Zsolt vezette Raffica, ám ott, majd Györök közelében is Litkeyék javára alakult a helyzet és a Brokernet-Uniqa elhúzott.

15:50 Litkeyék Györöknél elérték a Keszthelyi-öböl bejáratát.

15:00 Féltávnál megnőtt Litkeyék előnye. Körülbelül féltávnál járnak az éllovasok. Badacsonytomajnál a duplájára nőtt a Brokernet-Uniqa előnye a Rafficához képest: Farkasék túljutottak Badacsonyon és már a Szigliget-öbölben, míg a Raffica szél alatt közelebb vitorlázott a parthoz és kissé megszorult.

14: 27 A versenyrendezők rádióforgalmából tudjuk, hogy Siófok közelében kidőlt a 368-as rajtszámú, Dixie 32 típusú hajó árbóca. A versenyzők elmondása szerint ütköztek valamivel a víz alatt, kiszakadt az árbocvasalás és ettől dőlt ki az árboc.

11 órakor az élmezőny már elhagyta Kenesét és Siófok felé tart. A leggyorsabb hajók érkezése ma estére várható a kikötőbe. A győzteseknek azonban túl kell szárnyalniuk a Nemere II. cirkáló 1955-ben elért, 10 óra 40 perces, rekord idejét.

A legendás Nemere II. idén női legénységgel indult

A vitorlások Kenesének veszik az irányt, majd az ottani pályajelet jobbkéz felé elhagyva Siófok, majd a Tihanyi-szoros a cél. A szorosban nem bóját kell kerülni, hanem két bója között kell elhaladni. Ez után egy hosszú bár nem eseménytelen menet következik a hajósoknak Keszthelyig. Innen nincs más hátra, mint vissza a Tihanyi-szorosban lévő bóják közés és utána irány a cél Balatonfüreden.

Minden idők legeredményesebb hajója a Tramontana, nyert 1940,42,63,71,77,79 és 89-ben. Magyarországon a második legidősebb vitorlás hajóként tartják számon. Ennek alapján ez a vitorlás 1989-óta védettséget élvez így hazánkban egyedül álló technikatörténeti öröksége. Versenyeredményei alapján az országban minden idõk legeredményesebb sportvitorlása.
Ez a típus 1924-1936 között az első olimpiai hajóosztály melyből a Tramontanához hasonlatos eredeti korhű állapotában fenn maradt hajóból csak néhány darabot tartanak nyilván az egész világon.

A Tramontana hétszer nyert

Nézzük, hogy kik a győztes kormányosok a verseny kezdetet, azaz 1934 óta:

1. 1934 Rabonbán Ugron Gábor - 21 induló volt, 19-en be is futottak.
2. 1936 Kincsem III. Kováts Béla
3. 1938 Kincsem IV. Kováts Béla
4. 1940 Tramontana Kultsár Istvánné, sz: Gordon Evelyn
5. 1942 Tramontana Kultsár Istvánné, sz: Gordon Evelyn
6. 1947 Hungária Tóth Kálmán
7. 1949 Vészmadár Mihálkovics János
8. 1951 Nemere II. Németh István
9. 1953 Nemere II. Németh István
10. 1955 Nemere II. Németh István
11. 1957 Nemere II. Schmalcz József
12. 1959 Addió Horváth Boldizsár
13. 1961 Kékmadár Farkas László
14. 1963 Tramontana Vályi Pál
15. 1965 Olimpia III. Tolnay László
16. 1967 Trinidad Debrőczy Tibor
17. 1969 Rabonbán Berta Lajos
18. 1971 Tramontana Bucsy Balázs
19. 1973 Blott X Gosztonyi András
20. 1975 Blott X Telegdy István
21. 1977 Tramontana Lovas József
22. 1979 Tramontana Lovas József
23. 1981 Hárpia Izsák Szabolcs
24. 1983 Simi Zdenka Richter
25. 1985 Simsalabin Eindl Steeg
26. 1987 Simi
27. 1989 Tramontana Gömöry Pál
28. 1991 Nemere II. Balogh György
Giftzwerg Helmut Birkmayer
29. 1993 Manual Tuss Miklós
30. 1995 Manual Tuss Miklós
31. 1997 Liberté Christoph Wieser
32.1999 Yuppie Detre Szabolcs
33. 2001 Pleasure Litkey Farkas
34. 2002 Gardazzurra Litkey Farkas
35. 2003 Lisa Litkey Farkas
36. 2004 Gardazzurra Litkey Farkas
37. 2005 Lisa Litkey Farkas
38. 2006 Clan Des Team Litkey Farkas
39. 2007 Lisa Litkey Farkas
40. 2008 Clan Des Team Litkey Farkas

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!