Balaton-parti beszélgetés Kertai Auréllal

balaton.vehir.hu 2011. 04. 08. 08:57

Önmagáról így vall a tehetséges 3D kreatív tervező: a balatoni környezetre hosszútávon számítok, hogy feltöltődhessek belőle.

-Ki a 3D grafikus?

Nehéz egy szóban összefoglalni a szakma nevét. A digitális 3D grafika megjelenik filmekben, reklámokban, konzol és PC játékiparban. A film és reklámiparban nemzetközileg elterjedt neve a szakmának CGI (Computer-Generated Imagery). Magában foglalja a 3D modellezést, textúrázást, világítást, animálást, karakter előkészítést animációra, kompozitálást (digitális utómunka integrálása a valós felvételbe), ide tartozik a 2D-s digitális utómunka, és még lehetne sorolni. Ezek a tevékenységek komolyabb szinten mind különálló szakmák és ezeknek az összesített neveként lehet alkalmazni a CGI nevet.

Minden egyes munkafázis komoly szakmai felkészültséget igényel és egy nagyobb szabású, pl. filmes jelenetnél számos szakember dolgozik együtt fegyelmezett összehangoltságban. A gyártási fázisok sokszor paralel futnak, például egy animációs filmben egy karakternek a modellje még nincs teljesen kész, attól függetlenül az animátor elkezdi az animációt és ahogy haladnak a modellel, azt folyamatosan frissítik. A szakma szépségeként is szokták emlegetni ezt a hihetetlen összehangolt csapatmunkát.

Kertai Aurél

-Mennyire lehet kreatív elmével és képzelőerővel alkotni, megbecsülik ezt a szakmát ma hazánkban?

Egy CGI-t tartalmazó film vagy reklám jelenet többnyire nagyon összetett csapatmunkát igényel, sok szakember összeadott tudásából születik meg, épül egymásra, ezért az egyén szabadsága korlátozott. A kreatív tervezést és koncepciót követi az összes ráépülő munkafázis, persze egyéni megoldások, ötletek alakíthatják a végeredményt.

A ma hozzáférhető technikával és programokkal szinte bármilyen látványt, kreatív képzetet létre lehet hozni. Egyre szélesebb körben tudják alkalmazni ezeket a platformokat. Úgy gondolom, az elkövetkezendő években sok érdekes képernyőn megvalósult kreatív gondolatot láthatunk majd „amatőr” körökből is, nem beszélve arról, hogy az Internet már évek óta lehetővé teszi, hogy ezt ténylegesen megosszuk a világgal.

Szakmai körökön belül megbecsült, igen. Bár a magyar CGI többnyire külföldi megrendelésekből „él”, ha filmiparról van szó. Igen időigényes, magas szakmai felkészültséget igénylő tevékenység, ebből kifolyólag drága, és a magyar filmiparban nincs elegendő pénz a nagyipari alkalmazásához. Magyarországon többnyire a reklámiparban alkalmazzák szélesebb körben a CGI-t.

A linkre klikkelve megtekinthető az animáció: www.youtube.com/watch

-Kiknek dolgozik napjainkban egy 3D grafikus?

Tv csatornáknál, film-, illetve reklám-gyártásban résztvevő cégeknél, játékiparban van többnyire lehetőség elhelyezkedni. Sokan szabadúszóként vesznek részt különböző projektmunkákban, ez lehetőséget nyújt felváltva külföldi és hazánkban végzett munkára is. Szóval, ha valaki tehetséges és tapasztalt, akkor elég nagy szabadsága van munkavállalás terén.

-Azt mondják a tehetséges, kreatív embereket elképesztő juttatásokért elszívják a menő, kutató nyugati cégek Európába és a tengeren túlra, hatalmas fizetésekért. Mennyire jellemző ez erre a szakmára?

Sokaknak van lehetőségük külföldön dolgozni a szakmában és ezeket a lehetőségeket érdemes is kihasználni, mivel külföldön nagyon profi csapatoktól lehet tanulni és jobb lehetőségeket kínál pl. egy nagy filmstúdió a tehetségek kibontakozására. Többnyire projektmunkákról van szó, tehát adott esetben egy mozifilmnél határozott időre foglalkoztatják a szakembereket, ezért a külföldi munka nem feltétlenül jelent hosszú távollétet. A külföldön szerzett tudást és tapasztalatokat pedig egyre jobban lehet hazánkban is alkalmazni és kamatoztatni.

Az olcsóbb munkaerő és a kedvező magyar adózási szabályok pl. a filmipar tekintetében hazánkba vonzott az elmúlt években filmstúdiókat és nagyobb volumenű produkciókat, szóval ténylegesen érdemes egy magyar szakembernek minél több tapasztalatot szerezni, ha lehetősége van, külföldön is.

A linkre klikkelve megtekinthető az animáció: www.youtube.com/watch

-Melyek napjaink kihívásai, hogyan lehet megfelelni az elvárásoknak?

Ezen a szakterületen sokszor minden projekt új kihívásokat, megoldandó problémákat rejt magában, még egy tapasztaltnak mondható szakembernél is az alkalmazandó programok és technikák bonyolultsága miatt. Az elvárásoknak rengeteg türelemmel, szakadatlan tanulással (rohamos technikai fejlődés) és tehetséggel lehet megfelelni, igyekezni kell minél több szegmensébe belelátni a szakmának és egy bizonyosra különös hangsúlyt fektetni és minél mélyebben elsajátítani.

-Vajon, képesek vagyunk megjósolni, hogy 2050-ben mi lesz a "trend"?

Napjainkban egyre gyorsabban terjed a valós 3D térhatású technológia (real 3D), a nagyobb mozifilmek szinte kivétel nélkül ebben a formában jelennek már meg a piacon. Ez a technológia egyesek szerint néhány éven belül teljesen megszokott lesz egy általános háztartásban is (TV, Internet, konzol-, illetve PC játékok). Ha az elmúlt egy-két évtized rohamos technikai fejlődését vesszük figyelembe, akkor 2050-re lehetséges, hogy ténylegesen csak a képzelet jelenti majd a határokat, de az biztos, hogy egy olyan virtuális tér felé haladunk, melyben tényleges szereplőnek érezhetjük magunkat. Azt hiszem, ez az irány, a trend és az iparág ezen az úton folytatja rohamos fejlődését.

-Egy kreatív, alkotó fiatalnak mit jelent a Balaton, a vízparti kikapcsolódás, kötődés Balatonalmádihoz?

Egy kreatív ember életében nagyon fontos a környezeti változatosság. A munkához szükséges változatos gondolkodásmódhoz elengedhetetlen, hogy minél több környezeti ingert tapasztalhasson, hogy a szemléletmódja ne „tokosodjon” be. Számomra is nagyon fontos a változatos környezet, a nagyváros és a vidék váltakozásából fakadó egyensúly, ahhoz, hogy friss „fejjel” tudjak hozzáállni a megoldandó feladatokhoz, legyen szó az élet bármely területéről. Szerencsés vagyok, mert sok barátot tudhatok magam mellett Balatonalmádiban, így nem is kérdés, hogy a balatoni környezetre hosszútávon számíthassak és feltöltődhessek belőle.

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!