Dosztojevszkij Bűn és Bűnhődés a Pannon Várszínházban

balaton.vehir.hu 2018. 01. 26. 18:02

Most szombaton mutatja be a Pannon Várszínház a Bűn és bűnhődés című drámát, vagy a színház műfaji megjelölés szerint alternatív krimit, amely Dosztojevszkij talán legismertebb regényéből készült.

 A regényből itthon és kölföldön számos színpadi feldolgozás született, és film is készült belőle. Vándorfi László nem használta ezeket az adaptációkat, hanem az eredeti regény alapján írta meg a maga saját színpadi változatát. Egy ilyen monumentális műnek, mint a Bűn és bűnhödés rendkívül nehéz három órába sűrítve, színpadi történésekre és párbeszédekre szűkítve visszaadni sokrétű mélységeit. Vándorfi László sokféle dramaturgiai eszközt alkalmaz, s a Pannon Várszínház vallott színházfelfogása értelmében is, bevonja a zenei elemeket és a táncot, a koreografált mozgást is a játékbe. A háttérben megjelenő látomásszerű képeknek, történéseknek nem csupány látvány szerepük van, hanem mintegy mélyítik a cselekmény fő vonalát, s a több szálon futó regényben adott esetben más helyszíneken, vagy előzményként lejátszódott eseményekre utalnak anélkül, hogy megbontanák a színpadi játék egységét, felborítanák törvényszerűségeit. A főhős, Raszkolnyikov belső vívódásait is képszerűvé teszik, aminek különös szerepe van Dosztojevszkij regényeiben, aki a belső lélekelemzés kitűnő mestere.

Hírportálunk képgalériája ITT tekinthető meg!

Mint Vándorfi László elmondta, a regény apropója egy megtörtént kettős gyilkosság volt, s ez Dosztojjevszkí értelmezésében nem egy általános, közönséges bűntény. Egy elszegényedett, méltatlan helyzetben élő, rendkívül okos ember, Raszkolnyikov tanulmányai és ismeretei alapján egy elmélettel próbálja igazolni, hogy a rendkívüli emberekre nem vonatkoznak a törvények, s nem csak a paragrafusokba foglaltak, hanem az erkölcsi törvények. A világ tele van gyilkosokkal, s nem csak olyanokkal, akik fegyverrel ölnek, hanem akik megtörik az ember gerincét, pusztítják személyiségét, tönkreteszik egzisztenciáját. A bűn az szörnyű, de a megtisztulás, a személyiség újra felépítése lehetséges ugyan, de iszonyatosan nagy út vezet odáig, hogy ennek a felépülésnek a kezdetéig elérjen. Raszkolnyikov az elkövető és Porfirij a nyomozó, egy szellemi párbajt vívnak, megosztva egymással gondolataikat is, melyek az író gondolatai, hiszen mindketten az írót képviselik, ami lehetőséget ad számára, hogy több oldalról közelítse meg  a problémát.

Raszkolnyikovot Szelle Dávid alakítja, rendkívüli energiákkal és szenvedéllyel. Raszkonyikov nem bűnőző, részben a körülmények és zavaros eszméinek az áldozata – mondta Szelle Dávid. Az elmélet, amit képvisel, rendkívül veszélyes, és nem adhat felmentést egy gyilkosságra. Porfirijt, a gyilkosság felderítésével foglalkozó nyomozót Egyed Brigitta személyesíti meg, aki elmélyülten foglalkozott szerepével, s a feladatban sok lehetőséget talált az összetettebb játékra. Porfirij egy nagyon intelligens és okos nymozó, de ugyanakkor elképesztő ravaszsággal, s játékossággal is rendelkezik – ahogy ezt egyed Brigitta megfogalmazta. Most egy olyan bűnesettel találkozott, ami kihívást jelent a számára, s felkelti érdeklődését Raszkolnyikov személye is. Olvasta Raszkolnyikov cikkét a bűnről, s bár tudja, hogy ő a gyilkos, nem rövid úton akarja bilincsbe verni, hanem beszélget vele, mert érdekli ez a forrongó fiatalember, egy szellemi partnert talál benne, meg akarja érteni, fejteni belős világát.

A darab további főbb szereplői Egri Zsófia, Oravecz Edit, Kárpáti Barbara, Koscsisák András, Pap Lívia, Kovács Ágnes Magdolna, Molnár Ervin, Lenchés Márton, Farkas-Csányi Attila, Szente Árpád Csaba, Punk Péter, Keresztesi László. A jelmezeket Jusztin Júlia tervezte, a díszletek Khell Csörsz és Perlaki Róbert munkáinak felhasználásával készültek. Koreográfus Krámer György.

A Bűn és bűnhődés minden bizonnyal az évad legerősebb előadása, mélyen elgondolkodtató,  és megrendítő és nem a könnyed szórakozást szolgálja, de katartikus élményt nyújt. A rendező Vándorfi László, aki a regényt színpadra alkalmazta, megteremtete azt a sötét tónusú hangulatot, amely Dosztojevszkíj világát jellemzi, s megídézte azt az oroszországi forrongó korszakot, amelyben zavaros eszmék születtek.  

 lp.

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!