Koronavírus – Lehet-e egyáltalán prognosztizálni az idei balatoni szezont?

balaton.vehir.hu 2020. 03. 17. 13:55

2020. március 17. kedd – A járvány várható idegenforgalmi hatásairól kérdeztük Pataki Júliát a Balaton Riviéra Turisztikai Egyesület menedzserét. A Magyar Turisztikai Ügynökség nyilvánosságra hozta a 2020. március 10-ig lemondott szállodai foglalásokat, amelyek első sorban Budapestet és a külföldi vendégéjszakákat érinti. Főleg a kínaiak, németek és sorolhatnánk még a többi ország turistáinak szálláslemondását, finoman fogalmazva is a helyzet siralmas. De mi a helyzet itt a Balatonnál?

 Figyelembe véve a 2019-es foglalásokat, mi a helyzet az idei szállásfoglalásokkal a Balatonnál a tavalyi évhez viszonyítva?

-        Fontos, hogy nagyon eltérő a helyzet Budapesten és vidéken. Budapesten a külföldi turisták voltak túlnyomó többségben, míg vidéken, így a Balatonnál is a belföldi turizmus inkább számottevő. Budapesten így sokkal hamarabb és drasztikusabban jelentkeztek a hatások.

-        Az eddigi tendenciák alapján a 2020-as szezon térségünkben ígéretesen indult. Az előfoglalási számok magasak, sok szállásnál már 70% feletti foglaltság volt a nyári hónapokra. A kialakult helyzet megjósolhatatlanná teszi a szezont. Jelenleg a foglalások még élnek, hiszen térségünkben a belföldi vendégek vannak túlnyomó többségben, a szállások nagy része pedig rugalmas lemondási és átfoglalási lehetőségeket kínál, de a következő hónapok történései lesznek meghatározóak.

 

Pataki Júlia 

Lehet-e bármilyen stratégiát kidolgozni ebben a könnyűnek egyáltalán nem nevezhető helyzetben?

-        Egyelőre a felmérésnél tartunk, hiszen korábban soha nem volt még ilyen helyzet, ennyire gyorsan ekkora változás nem történt még a turizmusban. Ez az egész világot érinti most és átszabja az eddigi stratégiákat. Jelenleg azt gondolom, a legfontosabb, hogy mindenki figyeljen a saját és környezete egészségére, tartsa be a szabályokat, maradjon otthon, hogy minél gyorsabban izolálni tudják a vírust, ne terjedjen gyorsabban, így talán hamarabb a végére érünk. Ez azért is nagyon fontos,  - az egészségügy és az emberi élet védelmén túl - hiszen a kisebb vállalkozásoknak nincs hosszabb időre elegendő tartalékuk, a sokáig fennálló korlátozás súlyos következményekkel járhat.

-        Az elkövetkezendő napokban, hetekben azon dolgozunk, hogy helyzetképet kapjunk, mik a már tapasztalható hatások, illetve melyek azok a pontok, ahol a leginkább szükség van ágazati segítségre.

-        A következő kérdést, problémát az okozhatja majd, hogy ha visszatér a megszokott menetrend és az emberek utazási kedve újra nő, a jelenlegi infrastruktúra, szállás- és szolgáltatáskínálat mennyiségében és minőségében ki tudja-e majd szolgálni az igényeket?

A szállodai szövetség vagy akár a magyar kormány tud-e bármilyen segítséget nyújtani, a kieső veszteségek enyhítésére?

-        Mindenképpen szüksége lesz az ágazatnak kormányzati segítségre. Nem csak a szállodáknak, az egész turisztikai szakmának. Viszont a szállodákat különösen érinti ez a mostani helyzet, hiszen egyrészt a fenntartási költség, a munkaerő megtartása is hatalmas költségeket emészt fel, illetve hosszú távon is érezhető lehet a visszaesés, hiszen az már látszik a globális felmérések alapján, hogy az emberek, ha terveznek is utazást, a kisebb helyeket és a kisebb magánszállásokat keresik, ahol elszeparáltabban pihenhetnek. A szállodai szövetség elsősorban a kormányzati segítség kidolgozásában tud a szakmának segíteni, illetve a már elindult kezdeményezésekkel is. Arra buzdítják az embereket, hogy maradjanak az ország határain belül az utazások tervezésénél, hiszen csodálatos helyek vannak Magyarországon, illetve a már lefoglalt szállásokat ne mondják le, az előlegeket ne kérjék vissza, hiszen ez komoly problémákat jelenthet a vállalkozásoknak, hanem foglalják át későbbi időpontokra. Megjelentek a támogató voucherek is, aki teheti, vásároljon utalványt, amelyet majd egy későbbi időpontban felhasználhat. Ugyanezek a kezdeményezések természetesen a magánszálláshelyekre is alkalmazandóak, kevesebb alkalmazottal, vagy családi vállalkozásban, működnek, de ugyanúgy megélhetést biztosítanak.

Vagy megmentheti-e a balatoni turizmust a hazai idegenforgalom?

-        A hazai összefogásra mindenképpen szükség lesz. Ez eddig is szempont volt, hogy az itthon megkeresett pénzt itthon költsék el, számos kezdeményezés indult már akár az élelmiszeriparban, a kisvállalkozások területén, vagy akár a turizmusban. Ennek jó eszköze a SZÉP kártya is. Azonban ez a hozzáállás most felértékelődik, hiszen sok vállalkozást megmenthetnek !

-        Itt nem csak a szállásokról van szó. A rendezvényszervező szakma volt az első, ami gyakorlatilag egyik napról a másikra bedőlt. Bizonytalan ideig megszűnt a munkájuk. A vendéglátóhelyek, borászatok, turisztikai szolgáltatók szintén számolhatnak jelentős bevétel kieséssel. Szükség lesz a belföldi támogatásra, hogy talpra tudjanak állni, nem csak a Balaton tekintetében természetesen, de itt ez kiemelten fontos, hiszen jóval többen dolgoznak a turizmusban, mint az ország bármely részén. Véleményem szerint tehát igen, a hazai idegenforgalom mentheti meg a balatoni turizmust!

Egyáltalán mekkora veszteségről, árbevétel kiesésről beszélhetünk?

-        Egyelőre erre nincs válasz, azt gondolom, a folyamatnak még az elején járunk..

A legfontosabb az emberi élet védelme, hogyan fertőtlenítik a szállodát, hogyan védik az alkalmazottakat és a vendégeket?

-        Amit egy szálloda, vendéglátóhely meg tud tenni, hogy csökkenti azokat a tevékenységeket, melyeknél sok ember van egy helyen. A svédasztalos étkezéseket beszüntették, felszolgálják az ételeket, az asztalokat távolabb helyezik egymástól, folyamatosan fertőtlenítenek, betartják a konyhán és a takarítás során is a legszigorúbb higiéniai előírásokat. Ez a vendégeket és az alkalmazottakat egyaránt védi. Az alkalmazottak kesztyűben vannak, a ruháikat azonnal szennyesbe teszik. Fertőtlenítőt helyeznek ki. Azonban jelenleg még a vírus terjedésének kezdetén vagyunk, tehát nem lehetünk elég óvatosak. Ezek a higiéniai intézkedések akkor kerülhetnek majd újra előtérbe, ha már újra enyhülnek majd a korlátozások. Addig a legbiztosabb, ha a lehető legkevesebb emberrel érintkezünk. A szálláshelyek és vendéglátók nagy része már eszerint működik, illetve nem működik.

Egyes vélemények szerint, várhatóan a járvány júniusra-júliusra „lecsenghet”. Akkor is újabb marketing stratégiára lesz szükség, hogyan tovább?

-        Egyelőlre nem lehet megmondani, mikorra fog konszolidálódni a helyzet. A legoptimistább becslések már május végére prognosztizálják, hogy kezd majd visszaállni az élet a normális kerékvágásba, az angolok például jövő tavaszra jósolják, hogy megfékezik a vírus terjedését. Ha már látjuk a fényt az alagút végén, akkor fogunk tudni új marketingstratégiát kidolgozni, egyelőre mi azért készülünk a nyárra.

Végezetül ön miben reménykedik?

-        Én bízom abban, hogy az emberek felelős magatartásának köszönhetően sikerül megfékezni a járványt. Magam részéről a körülményekhez képest pozitív vagyok, rengeteg jó kezdeményezést látok, az idősek segítésétől kezdve önkormányzati intézkedésekig, melyek a valódi összefogást mutatják és hogy az emberek komolyan veszik és helyén kezelik a problémát. Abban is bízom, hogy ugyanez a felelősségvállalás a helyreállításnál is jelen lesz és közösen a szolgáltatókkal ki tudjuk dolgozni az új stratégiát, nyárra már csak egy rossz emlék lesz ez a tavasz. Az őszi szezonra pedig nagy erőkkel tudunk koncentrálni, hogy azokat a programokat és terveket, melyeket most halasztanunk kell, ősszel mind meg tudjuk valósítani!

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!