Vasúti centenáriumi ünnepség Alsóörsön
100 éves a 29-es MÁV vonal
balaton.vehir.hu 2009. 06. 06. 12:02 |
Csatlakozzon Ön is a „Balaton Vidéki Vasút” az Északi-part, 29. sz. vasútvonal Centenáriumi megünnepléséhez.
Nosztalgia-vonat érkezik 424-es gőzmozdonnyal korabeli, patinás, felújított fapados kocsikkal Balatonkenesétől Tapolcáig, és vissza az ünnepségekre szervezett várakozási idővel az állomásokon.
Alsóörsön, június 27-én délelőtt 11.06 óra körül a nosztalgia-vonat – Tapolca felé tartva 10 percig áll, fogadva a helyiek és az üdülők ünneplését. Fel- és leszállás lehetséges.
A Székesfehérvár–Tapolca-vasútvonal a MÁV 29-es számú vonala. Egyvágányú, nem villamosított. Idegenforgalmi szempontból igen jelentős, mert összeköti a Balaton északi partját Budapesttel, és az ország szinte minden területével. A Balaton északi partján fellendülést hozott a vasút megépítése. Jelenleg a nyári menetrendben számít fontos vonalnak, mert nagyrészt a nyaralók használják kedvező összeköttetéseinek köszönhetően. Engedélyezett sebesség 80 km/h.
Teherforgalma elenyésző, inkább a személyforgalomra épül a vasúti infrastruktúra. Egyetlen jelentős iparvágány, mely csatlakozott a vonalhoz a Balatonfűzfőnél található Nitrokémia-Iparvágány, mely Fűzfőgyártelephez vezetett, ez azonban már megszűnt.
A vasútvonal egyetlen mellékvonallal rendelkezett, az 1969-ben megszűntetett Alsóörs-Veszprém-vasútvonallal. A vonal összeköttetéseket teremt Székesfehérváron az 5-ös, a 20-as, a 30a-s, a 44-es és a 45-ös vasútvonalakkal. Székesfehérvár és Szabadbattyán között együtt halad a 30-as vasútvonallal, Csajágnál keresztezi a 27-es vasútvonalat, Tapolcán pedig csatlakozik a 26-os és a 30b-s vasútvonalakhoz.
Az 1850-es években szóba került egy Budapest és Nagykanizsa közti vasútvonal megépítése. A vasút a tervek szerint a Balaton mellett is elhaladt, azonban ez a vonal a déli parton kerülte meg a Balatont. 1861-ben átadták a mai 30-as vonalat, Budapest és Nagykanizsa között. Az északi parton élők ezek után sokat próbálkoztak, hogy az ő partjukon is fusson vasút, ez azonban sorra kudarcba fulladt.
Az 1870-es évek elején elkészült a Magyar Nyugati Vasút Székesfehérvár-Veszprém-Szombathely-Graz (mai 20-as vonal) vonala és ehhez csatlakozva tervezték a Veszprém-Keszthely vonal kiépítését, amely a Balaton partján vezetett volna végig. Azonban a vonal pénzhiány miatt nem épülhetett meg. Sorra épültek a kisebb vonalak: 1883-ban a Balatonszentgyörgy-Keszthely (30b vonal), 1889-ben a Boba-Sümeg(25-ös, 26-os vonal), majd ennek folytatása Tapolcáig 1891-ben. A Keszthely-Tapolca vonal 1893-ban lett kész. 1896-ban a Dunántúli HÉV Veszprém-Dombóvár (27-es, 49-es vonal) vonalát adták át. A századfordulóra ezzel szinte mindenhol futott vasúti pálya a Balaton körül, kivéve az Akarattya-Szigliget közötti szakaszt.
Az északi parton élő emberek szövetséget alkottak, mely a Balatoni szövetség nevet kapta. 1906. július 22-én 3600 fős delegáció vonult fel Budapestre, hogy küzdjenek a Balaton északi partján futó vasútért. A sok ember felhívta a kormány figyelmét a nép akaratára, így hamarosan elkezdték tervezni a vonalat. Hamarosan 85 000 korona gyűlt össze. Az egyes települések 200 és 2000 korona között adakoztak, de Balatonfüred polgárai 40,000 koronával járultak hozzá. Igaz, hogy önmagában ez az összeg nem volt számottevő, de érzékeltette a lakosság akaratát. A tervezett vonal Pusztaszabolcs állomásról kiindulva, Börgönd- Szabadbattyán-Polgárdin érné el a Balatont. Ez a terv már a kormánykörök tetszését is elnyeri. Kossuth Ferenc kereskedelemügyi miniszter azonnal felismeri a terv jelentősségét és elhatározza az észak-balatoni vasútvonal megépítését. Az erről szóló törvényt 1907. február 14-én hirdették ki.
1907-ben kezdték el az építést. A 117 km-es vonal, és a 26 km-es mellékvonal (Alsóörs-Veszprém) építése 19 hónapot vett igénybe. A forgalom 1909 július 1-jén indulhatott meg az északi parton. Ekkor a Budapest Keleti pályaudvarról induló gyorsvonatnak 5 órájában telt megtenni a Pusztaszabolcs-Börgönd-Balatonfüred-Tapolca távot. 1912-ben merült fel a gondolat, hogy mi lenne, ha Bécset összekötnék
vasúton a Balatonnal. Ennek első lépéseként Győrön keresztül közvetlen kocsi közlekedett az osztrák fővárosból Balatonfüredig.
A rendezvény támogatása az utazási jegyek megvásárlásával lehetséges, a jegyek elajándékozhatók, bárkire átruházhatók.
Jegyrendelés: MÁV Nosztalgia Kft., Szendrey András, igazgató
1142 Budapest, Tatai út 95. Tel: (1)238-0558, 238-0658
Fax: (1)238-0559 E-mail: szendrey@mavnosztalgia.hu
Interneten: www.mavnosztalgia.hu
Jegy vásárolható a vonaton is, vagy bármelyik megállóhelyen!
Az ünnepség 10 óra 30 perckor kezdődik.
Előadás a vasút és a megállóhely történetéről, a Sirály Nyugdíjas Egyesület énekkar ünnepi műsora. A helyi vasúti kiállítás megnyitója. A vonat érkezése majd Albrecht Sándor köszöntő gondolatai. Sirály Nyugdíjas Egyesület énekkarát követően a vonat búcsúztatása.
Megosztás
A rovat további cikkei
- Alsóörsi utcamesék 5. - Sebők Soma
- 1848-as forradalom és szabadságharc évfordulóján
- Alsóörs: Telekom kézilabda edzőtáborok - 2021.
- Mandulavirág teljesítménytúra
- Alsóörsi utcamesék: Dr. Iklódy - Szabó János
- Alsóörs: Strand felújítási munkálatok
- Pszichológusi konzultáció
- Alsóörsi utcamesék: Fábián József
- Alsóörs: Rejtélyes farongálás miatt nyomoz a rendőrség
- Rendkívüli hideg várható!