„A működés szüneteltetése egyenlő a megsemmisüléssel”

balaton.vehir.hu Forrás: mno.hu/MTI Fotó: balatonfenyves.hu 2009. 11. 03. 19:32

A fenyvesi kisvasút nemcsak az érintett települések belügye, hanem a Balaton régió turisztikai attrakciója.

Amely környezetbarát közlekedést biztosít a természetvédelmi területté minősített Nagyberekben – írta a vonal megmaradása érdekében a közlekedési miniszternek küldött keddi levelében Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere.

Levelét a polgármester elküldte Antali Károly kormánybiztosnak, valamint Fónagy Jánosnak, a Fidesz volt közlekedési miniszterének is. Lombár Gábor kérte: amíg nem dől el a jelenleg még menetrend szerint közlekedő, településeket összekötő gazdasági kisvasút jövője, biztosítsa működését a MÁV. A polgármester hangsúlyozta: a fenyvesi kisvasút nemcsak az érintett települések belügye, hanem a Balaton régió turisztikai attrakciója, amely környezetbarát közlekedést biztosít a természetvédelmi területté minősített Nagyberekben.

Vasútállomás (Fotó: balatonfenyves.hu)

Egyben tájékoztatást kér arról, milyen módon lehetne a fenyvesi kisvasút működtetését stabilizálni. Szerinte fontos érv a napi öt vonatpárral közlekedő kisvasút további működtetése mellett az is, hogy a közel kétszáz lakosú Imremajor számára biztosít közlekedési lehetőséget, ami nem váltható ki közúti közlekedéssel. A működés szüneteltetése egyenlő a megsemmisüléssel – mutatott rá a polgármester.

Lombár Gábor felháborítónak nevezte, hogy bár a közlekedési tárca több éve megkezdte a vasúti közlekedés reformját, ez idáig elmulasztott mindenféle egyeztetést az érintettekkel a fenyvesi kisvasúttal kapcsolatban. Sérelmezte, hogy három éve választ sem kap egyeztetést kérő leveleire, a MÁV Zrt.-vel pedig évek óta nem sikerül tisztázni, milyen feltételekkel lehetne átvenni a kisvasút üzemeltetését.

A somogyi térség 14 önkormányzata több céggel és szervezettel közösen már hét évvel ezelőtt megalapította a Balaton-Boronka Kisvasút Nonprofit Kft.-t azért, hogy a balatonfenyvesi és a mesztegnyői kisvasút megmentésével, fejlesztésével és összekötésével turisztikai attrakciót hozzon létre akár a kisvasutak működtetésének átvételével. Ez utóbbinak a jogi hátteret pár éve a vasúttörvény módosítása megteremtette. Három éve kész a beruházás megvalósíthatósági tanulmánya, amely a dél-dunántúli régió fejlesztési koncepciójának is részévé vált.

Ünnepség a kisvasúton (Fotó: balatonfenyves.hu)

Tavaly alapították meg a térségben élők Nagyberek környezeti, természeti, gazdasági és néprajzi értékeinek megóvására a Nagyberek Naturpark Egyesületet, amely számára szintén kézenfekvő, hogy a védett területen a kisvasút biztosítsa a közlekedési lehetőséget. A kisvasutak felújítására több balatoni, illetve regionális pályázati lehetőség is kínálkozik, ezekkel nem tud élni a térség, ha megszüntetik a Balatonfenyves–Somogyszentpál-vasútvonalat – érvelt a polgármester.

Álláspontja szerint mivel az önkormányzatok nem képesek a kisvasút veszteséges működtetését önerőből biztosítani, fenntartását és fejlesztését részben állami hozzájárulással, részben pályázati forrásból és támogatásokból remélik megoldani, amennyiben a térség megkapná a tulajdont vagy a működtetés jogát.

A balatonfenyvesi kisvasutat több mint fél évszázada létesítették a Nagyberekben folyó mezőgazdasági tevékenység kiszolgálására. Építésében a településre deportált rabok százai vettek részt. A személyforgalom 1956-ban indult meg rajta, a kisvasúttal jártak dolgozni és iskolába több belső somogyi településről és majorból (Imremajor, Pálmajor, Feketeakol, Rigóháza, Fehérvíz, Táska, Csisztapuszta, Somogyszentpál) a lakosok a Balaton déli partjára. A kisvasút sokáig három irányba – Csisztapusztára, Táskára és Somogyszentpálra – közlekedett, majd hét ével ezelőtt a Csisztára és a Táskára vezető vonalakon üzemszünetet rendeltek el. A jelenlegi kormányzati tervek szerint felfüggesztenék a fenyvesi kisvasút utolsó szakaszán is a menetrend szerinti közlekedést.

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!