Guller Zoltán: Nem új lapot, hanem új könyvet kezdünk, mikor ennek vége lesz

balaton.vehir.hu Forrás: Magyar Turisztikai Ügynökség 2020. 04. 05. 09:20

A Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója úgy látja, összefogás szükséges ahhoz, hogy a turizmus helyreálljon, a munkahelyek megvédése a legfontosabb ebben az átmeneti időszakban.

 Hogyan látja a jelen helyzetet és a kilábalást?

Nagyon bízom benne, hogy a magyar GDP 13%-át adó, 400 ezer ember megélhetését biztosító ágazat hamar felgyógyul a válságból.

Az elmúlt 10 évben a turisztikai szolgáltatók a saját bőrükön tapasztalhatták, hogy soha nem látott bővülést könyvelt el évről évre a turizmus, az ágazat szárnyalt. Még a január-februári számok is 20%-os növekedést mutattak a szálláshelyek árbevételében, és 17%-kal több turista érkezett hazánkba. Tavaly 18 millió turista 40 millió vendégéjszakát töltött el nálunk, és még néhány hete is 75%-os volt a szállodai foglaltság. Ezt követően viszont az ágazat 50 nap alatt technikai értelemben gyakorlatilag tejesen megszűnt működni. Nekünk ma a felépüléshez vezető úton kell gondolkodnunk, ám tisztán látszik, hogy ez erőfeszítések és összefogás nélkül nem megy.

A turizmus, mint általában a szolgáltatások, mindig az elsők között reagál a válságra. Ugyanakkor a jó hír az, hogy jellemzően az elsők között is lábal ki belőle és Magyarországon minden adott hozzá, hogy a turizmus képes legyen rövid időn belül regenerálódni.  Tény, hogy a válság alapjaiban rengette meg az ágazatot, ám amikor ennek vége lesz, nem új lapot, hanem egy egészen új könyvet kezdhetünk, amelynek az első oldalait ma kezdjük írni. Úgy gondolom, hogy az ágazat összeomlását követően most arra kell koncentrálnunk, mit teszünk a gazdaság újjáépítéséért és ehhez szerencsére ehhez számos lehetőség áll rendelkezésre. Nem szabad elfelejteni, hogy a válság átmeneti,  egyszer vége lesz és újra birtokba vehetjük az országunkat.

Milyen lépések szükségesek a magyar turizmus újjáépítéséhez?

Ahhoz, hogy a szállodák újra ki tudjanak nyitni, és ismét legyenek vendégek az éttermekben, fürdőkben, a legfőbb prioritás a munkaerő megtartása. Ne felejtsük el, hogy 400 ezer munkavállalóról beszélünk, ők nem csupán közgazdasági fogalom és egy-egy sor a költségvetésben, hanem hús-vér emberek, családokkal, gyerekekkel. A kormány gazdaságvédelmi intézkedései között éppen ezért kiemelt jelentőségű, hogy rájuk, magánszemélyekre is gondolt, és a hitelek tőke- és kamatfizetését év végéig felfüggesztette. Ez komoly könnyítés ebben az átmeneti időszakban, amíg visszatér az ágazat arra a szintre, ahonnan elindult.

A másik lényeges intézkedés, hogy a kormány egy kivételével valamennyi, munkáltatókat terhelő járulékot elengedte, és ezzel gyakorlatilag átvállalta a teljes bértömeg 33%-át annak érdekében, hogy közös áldozatvállalással a lehető legtöbb munkahely meg tudjon maradni, amíg a szektor újra beindul. Ezeket a kedvezményeket a kormány természetesen kész meghosszabbítani, ha szükséges. A már megtett intézkedéseket pedig hamarosan újabbak követik majd. 

Hogyan tudnak együttműködni a szakmai szervezetekkel, miben látja a megoldást?

A jelenlegihez hasonló helyzet nem volt soha korábban, ezért a megoldásokat is most kell kitalálni és kidolgozni. A Magyar Turisztikai Ügynökségnek ugyanakkor megvan az az Európában szinte egyedülálló  előnye, hogy a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ segítségével online, valós időben látjuk a magyar szálláshelyek, hotelek, panziók, kempingek, magánszálláshelyek teljesítményét, és világosan nyomon tudjuk követni az aktuális folyamatokat. A szakmai szervezetekkel hónapok óta egyeztetünk, és mostanra mindenki számára világossá vált, hogy kizárólag öt szereplő együttes erőfeszítése húzhatja ki a turizmust a jelenlegi csávából.

A helyreálláshoz öt szereplő összefogására van szükség. Az első szereplő a kormány, a gazdasági intézkedések, a jogalkotás és az adópolitika révén, a második helyen a vállalkozók állnak, akik sikeres 10 évet tudhatnak maguk mögött, harmadik tényezőként a munkavállalókat említem, akiknek meg kell érteniük, hogy a kilábaláshoz nekik is áldozatot kell hozniuk, hiszen sok helyen csökkenhetnek átmenetileg a fizetések, vagy rövidülhet a munkaidő, átalakul a foglalkoztatás rendszere. A negyedik az önkormányzatok, amelyeknél szintén komoly tételt képviselnek a turisztikai bevételek. Az ötödik tényező pedig mi vagyunk, minden magyar ember. Mi úgy segíthetjük a turizmus felépülését, hogy amennyire tudjuk, igénybe vesszük a szolgáltatásokat, és amint lehet, megszállunk a szálláshelyeken, rendelünk az éttermekből. Ha ez az öt szereplő együttesen ugyanazt akarja, gyorsan vissza lehet állítani az ágazatot a korábbi szintre.

Mi vár a szolgáltatókra, és mi vár a munkavállalókra?

A legjobb, amit a szolgáltatók most tehetnek, hogy rendezik saját soraikat, és például elvégzik az aktuális karbantartási, felújítási munkákat ehhez a kormány jelentős forrásokat biztosít és további fejlesztési programok elindítását tervezzük, amelyeknek köszönhetően megkezdődhet a nagy szállodák és fürdők rendbetétele is.  A munkavállalóknak pedig, akik most nehéz helyzetbe kerültek, tudniuk kell, hogy a kormány mögöttük áll.

Mi zajlik jelenleg az MTÜ Kacsa utcai székházában, ahol az arra járó láthatja, éjszakába nyúlóan égnek a villanyok…

A Magyar Turisztikai Ügynökségnél jelenleg is intenzív munka folyik. Első körben a diagnózist állítottuk fel, most a terápia kezdődik. Azon dolgozunk, hogy meghatározzuk azokat lépéseket, amelyek segítségével a turisztikai ágazat jövő márciusra ismét elérheti a járvány előtti teljesítményét.

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!