Kitágult dimenziók, avagy designe thinking

balaton.vehir.hu 2019. 10. 19. 12:23

Hírportálunk hétről-hétre bemutat egy-egy diákot, tanárt, akikben az a közös, hogy mindannyian a balatonfűzfői Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Általános Iskola, Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola hallgatói, oktatói. Hírportálunk kérdéseire Antal Zsuzsanna szakmai vezető válaszolt.

 Mikor kezdte tanári pályafutását?

-1984-ben tanító és népművelés szakon végeztem.

Véleménye szerint mi motiválja a pedagógust?

-Első sorban képes legyen arra, hogy fel kell ébreszteni a gyerek érdeklődését a tanulás iránt. Itt a BWM-ben viszonylag nagy szabadsággal rendelkezik a tanár és a tanuló egyaránt. Például a havi projektekből rengeteg érdekes dolog születik. Meg lehet közelíteni egy témát úgy, hogy kitárjuk az ajtót és például a törökök elleni csatahelyeket végigjárjuk Magyarországon, lefotózzuk, filmezzük a helyszíneket és a végére egészen biztos, hogy mindenki megjegyzi főleg úgy, hogy az adott kor építészetét, életmódját, szokásait is belevesszük. Mindig azt mondom: csak ki kell tárni az ajtót a gyerekek előtt és ők a fantáziavilágukkal is hatalmas tudásra tesznek szert.

Antal Zsuzsanna

Mi az Ön feladata az iskolában?

-Elsősorban a szakmai vezetés. Nagy szerepem van abban, hogy hogyan lehet eljuttatni a gyerekeket a tudáshoz vezető útra, közösen a tudáshoz vezető utat építjük fel. Minden kollégának van szakmai területe, minden kolléga érzi, látja, hogy hogyan, milyen módon tudja átadni tudását, a kreativitás segítségével, sokkal könnyebben tanulnak a gyerekek. A felsősök is bemutatják az alsósoknak a különböző projektjeiket így egymástól is rengeteg tanulnak. A mindennapjainkat elsősorban az informális és a nem formális oktatás jellemzi, ami egyaránt sikert eredményez tanárnak és diáknak.

Mit jelent a „designe thinking”?

-Közösen dolgozunk együtt és értékeljük ki az eredményeket a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy van egy „megoldatlan helyzet”, amire a gyerekeknek produktumot kell létrehozni, ami lehet kézzel fogható vagy akár szellemi is. A gondolkodás nyitottsága a fő jellemző. A projekt végeredménye lehet akár egy szobor vagy írás is. Az első megjelenik valamilyen formában, a térben, a másik esetben lehet az eredmény képi, írásos vagy bármi más. Ez nagyon jó módszer arra, hogy hogyan szabadítsuk fel a gyermekekben megbúvó gátakat és ösztönözzük őket a tanulásra, a kreatív alkotásra, mert ha ez így működik, akkor a végtelen dimenziók a határ. Azt valljuk, hogy mindenki jó valamiben, és amiben a diák jó, tehetséges, akkor a mi felelősségünk, hogy abban a legjobb legyen. Eddig a diákjaink sikerei minket igazolnak.

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!