Legendák és karbon hajók egy vitorlás versenyen

Hatszáz hajóra számítanak a július 6-án rajtoló 49. Kékszalag Erste World Nagydíjon

balaton.vehir.hu Forrás: Press MVSZ/Bányász Árpád 2017. 05. 25. 17:00

Budapest, 2017. május 25. – Az évtized talán legizgalmasabb versenye várható idén, a 49. Kékszalag Erste World Nagydíjon, azon a hagyományos vitorlás regattán, amelyen együtt rajtolnak és küzdenek a legszebb, felújított klasszikus hajók és a 21. századi technológia igazi csodái: a víz felett szárnyaló, karbonból készült, a szél sebességénél is gyorsabb többtestű vitorlások.

„Legendák és karbon hajók – ezt választottuk az idei verseny mottójául, ugyanis mind a tradicionális jachtok, amelyeket kiváló magyar hajóépítők áldozatos munkájával építenek újjá, mind pedig a legújabb fejlesztések együttesen jelenítik meg a magyar vitorlázást” – emelte ki Holczhauser András, Európa legnépesebb és leghosszabb távú tókerülő vitorlás versenye rendező szervezete, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára az esemény budapesti, beharangozó sajtótájékoztatóján.

„A vitorlázók világa egy nagy család, ahová jó tartozni. Aki benne él tudja, hogy számíthat a másikra akkor is, ha közben a versenyben vetélytársai is egymásnak. Tavaly amikor stratégiai partnerséget kötöttünk a Vitorlás Szövetséggel és a Kékszalag névadó szponzora lettünk – amit az idén nagy örömmel viszünk tovább - azért álltunk a Kékszalag mellé, mert ugyanazok az értékek jelennek meg az Erste Worldben, mint magában a versenyben – mondta Kállay András, az Erste Prémium, World és Private Banking igazgatója.

Idén július 6-án lesz a verseny rajtja, s a szervezők – megfelelő időjárási viszonyok esetén – közel hatszáz hajó, mintegy 3.000 versenyző részvételére számítanak. A hagyományoknak megfelelően a rajtvonalat a balatonfüredi hajóállomás előtt tűzik ki, A leglátványosabb, gyors hajók a rajtvonal északi szektorában, a nézőkhöz közel rajtolnak majd, így az ide látogató nézők fantasztikus látványra számíthatnak.

A verseny távja az 1934-ben megrendezett első Kékszalag óta változatlan. A hajók Balatonfüredről Balatonkenese irányába vitorláznak. A Kenese előtt elhelyezett pályajelet megkerülve Siófok a következő állomás. Innen – a Tihanyi-szoroson át – egészen Keszthelyig vezet az útjuk, ahonnan visszatérnek Balatonfüredre. Ezt a légvonalban mintegy 155 kilométeres távolságot eddig a Fifty-fifty nevű kétárbocos, kéttestű, magyar fejlesztésű vitorlás tette meg leggyorsabban. A katamarán 2014-ben elért elképesztő rekordja 7 óra 13 perc 57 másodperc.

Néhány éve a többtestű hajók átvették az uralmat a versenyen, és többnyire elfoglalják az első helyeket az abszolút értékelésben. Ezért ma már külön díjazzák a hagyományos egytestű hajók legjobbjait is, amelyek között olyan gyöngyszemek találhatók, mint a három, az elmúlt tizenöt évben felújított 75ös cirkáló: a Sirocco, a Nemere II. és a Lillafüred, valamint a Kékszalagra ismét vízre kerülő Hungária, amely 1928-ban az olimpián képviselte Magyarországot.

A 49. Kékszalag Erste World Nagydíj egy Balatonfüredhez kapcsolódó eseménysorozat csúcspontja. A regattát megelőző hétvégén a felkészülési versenyként is felfogható Fehér Szalag GeneralCom Nagydíjra kerül sor, majd a nagy verseny rajtját megelőző napon tartják a Kékpántlika Erste World ifjúsági távolsági versenyt. „A vízi eseményeket parti rendezvények egész sora színesíti, s felméréseink szerint Balatonfüred idegenforgalma csupán ennek az eseménynek mintegy húszezer vendégéjszakát köszönhet” – fűzte hozzá a főtitkár.

A versenyt idén a technológia legújabb fejlesztéseinek igénybe vételével a nézők is folyamatosan nyomon követhetik. A NauBit SmartBoat szolgáltatása és a Kékszalag alkalmazás - amely az Antenna Hungária idén tavasszal kiépített vezeték nélküli LoRa-alapú IoT hálózatát használja - igénybevételéhez nincs szükség Internet előfizetésre vagy SIM kártyára.

A Kékszalag mobil alkalmazás segítséget nyújt a navigációban, valamint a versenyeken számos funkcióval segíti sikerre a kormányost. A tervezett start- és kerülőbóják, valamint a cél koordinátáit is feltöltik, valamint sok más érték mellett VMG sebességet is számol, ezzel is támogatja a kormányos stratégiáját. Az IoT hálózatra töltött adatok felhasználásával, egy maximálisan valósághű 3D modell generálásával követhető a hajó mozgása, ezzel a parton lévő barátok, támogatók is virtuális utasai lehetnek a vitorlásnak.

A NauBit SmartBoat szolgáltatás segítségével megjeleníthető a hajók pozíciója, sebessége, az uralkodó meteorológiai körülmények és számos további információ is. Mindez segíti a vitorlázókat, növeli a biztonságot, és tájékoztatja a nézőket. A verseny online hírei a kekszalag.hu weboldalon követhetők nyomon, s a DigiSport július 6-án többször bejelentkező élő adásban számol be róla.

„A verseny üzenete az értékekről szól. Azokról az emberekről, akik a régi hajók felújításával, új technológiák meghonosításával, vagy kiemelkedő sportteljesítményükkel adnak hozzá a Kékszalag több mint nyolcvan éves legendájához.” – hangsúlyozta Kállay András, a névadó szponzor képviseletében.

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!