Nagy klasszikus Füreden - Rippl-Rónai tárlat

balaton.vehir.hu Forrás: balatonfured.hu 2016. 07. 29. 21:10

Gyógyszerésznek készült, mégis a modern magyar festőművészet egyik vezéralakja lett. Impresszionizmus, szecesszió, saját, markáns formavilág. Rippl-Rónai kiállítás Füreden.

Komor rajzossá - Derűs festőiség / Rippl-Rónai József útja Párizstól Kaposvárig, a Földközi-tengertől a Balatonig címmel nagyszabású tárlat nyílik a Vaszary Galériában. A kiállításon nyolcvannyolc alkotást, köztük nyolcvan Rippl-Rónai művet láthat a közönség, az olajfestmények mellett, pasztellek, valamint egyedi és sokszorosított grafikák is szerepelnek.

A kiállítás Rippl-Rónai több remekművét is felvonultatja, mint például annak idején Párizsban is nagy sikert aratott Ágyban fekvő nő (1891), a Pierre Bonnard francia festő képe, a Piacsek bácsi babákkal című festményeket, Szinyei Merse Pál és Babits Mihály arcképeit, a művész kukoricás korszakának remekeit: A geszti kastély Somogyban és a Place de l’Observatoire című alkotásokat valamint a megrázó őszinteségű Utolsó önarcképet. A Rippl művek között, a neves francia kortársak, a Nabis művészeinek (Pierre Bonnard, Maurice Denis, Ker-Xavier Roussel, Paul Sérusier, Félix Vallotton és Édouard Vuillard) színes litográfiái biztosítják a festő életművének nemzetközi kontextusát.

Az 1890-es években Párizsban készült Rippl-Rónai-festményeken a rajzos kontúrok és a sötét, szürke, fekete színek túlsúlya erőteljes grafikai hatást eredményezett. A hazatelepülés után a művész alkotásai fokozatosan kiszínesedtek, képfelületeit játékosan burjánzó, lazán odavetett élénkzöld, piros és sárga ecsetfoltok lepték el. A korábban döntően komor témaválasztását – elmúlás, magány, éjszaka, öregség és gyász – derűsebb világ; parkok, kertek, kastélyok, napfény és virágok motívumai váltották fel képein. A festő párizsi és kaposvári korszakának e szembeötlő kontrasztját, mutatja be a kiállítás.

Rippl-Rónai elmélyülten és kitartóan dolgozott, már Párizsban is sikere volt, ráadásul társasági életre való nyitottságának köszönhetően idővel sokszínű baráti kör volt mellette és művészi útkeresésében az egész életére társául szegődő francia asszony, Lazarine is támogatta. Hazatelepülésekor 1902-ben a világ kulturális központját, Párizst cserélte fel szülővárosára, Kaposvárra. A pezsgő művészeti életet a szellemi tespedtségbe merült magyar városka kispolgári hétköznapjaira váltotta. A hazai táj, a gyermekkorból jól ismert környezet azonban mindennél fontosabb volt számára, művészetének új inspirációkat, képeinek új témavilágot adott és munkásságában egy új korszak megszületését támogatta.
Megnyitó részletei itt.

A balatonfüredi tárlat hét stiláris, tematikai és műfaji csoportban mutatja be a műveket: 1890–1898: a „fekete-korszak”, Rippl-Rónai és a Nabis művészei, Iparművészeti munkásság: az Andrássy-ebédlő, 1899–1906: katalán tájak – kaposvári enteriőrök, 1907–1919: „kukoricás” képek, Művészgaléria – íróportrék, 1916–1927: késői pasztellképek.

A Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galériával közös kiállítás augusztus 6. - január 8. között látogatható a Vaszary Galériában.

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!