Regisztrációs adatlap feltöltése: 2020. augusztus 25. a határidő

balaton.vehir.hu Forrás: Magyar Vitorlás Szövetség 2020. 08. 15. 15:15

Augusztus 25-éig minden 2020. előtt regisztrált hajónak rendelkeznie kell a szabályzat mellékleteként közzétett Regisztrációs Adatlappal. Ha nincs fent a VIHAR-ban, pótolni szükséges - Tájékoztat honlapján a Magyar Vitorlás Szövetség.

 

Az előnyszámításos rendszerek világszerte az eltérő típusú nagyhajók egymás közötti versenyzésének alappillérei. Hazánkban a Dinamikus Yardstick számítási módszer és az ORC az, ami megteremti a különböző hajók együtt versenyzésének lehetőségét, a dinamikus YS paramétereit az áprilisban elfogadott Dinamikus Yardstick Előnyszámítási Szabályzat (a cikk alatt csatolmányként elérhető) rögzíti.

Az egyes hajók közötti eltérések oly mértékűek is lehetnek, mintha az almát a körtével kellene összehasonlítani. Egy hajó felmérését követően a valóságnak megfelelő és pontos technikai adatok megadása elengedhetetlen annak érdekében, hogy a lehető legpontosabb előnyszámot adva, a lehető legtisztességesebb feltételeket teremthessük meg a versenyezni szándékozó nagyhajós társadalom részére. A bevallás módja és így a rendszer működésének alapja a Regisztrációs adatlap (a cikk alatt - felmérési segédlettel - csatolmányként elérhető).

A Regisztrációs adatlap - a kissé kacifántosnak tűnő kérdéseivel - első ránézésre bonyolultnak tűnhet, de kis időráfordítással bárki ki tudja tölteni, akár elhivatottságból, akár szerelemből, akár a vitorlássport iránti alázatból, de ennyire szinte mindenki ismeri a saját hajóját. Azonban, ha bárki megakadna a Hajózástechnikai bizottság munkatársai szívesen állnak a rendelkezésére.

Nagyon fontos és ha belegondolunk tényszerű is, hogy bármi, ami a hajó adataiban technikai paramétereiben változást jelent az ideglenes YS számban is változást okozhat.

A technikai felszerelésekben eszközölt módosítások hatása az előnyszámokra a Dinamukus Yardstick Előnyszámítási Szabályzat 2. pontjában pontosan meghatározásra kerültek, sőt a 3. pontba tájékozódhatunk a vitorla kombinációk viselésének lehetőségeiről is.

A szabályzatnak megfelelően az MVSZ versenyrendszerében történő nyilvántartáshoz minden hajónak rendelkeznie kell kitöltött Regisztrációs adatlappal, ezért szükséges és fontos, hogy augusztus 25-éig minden 2020. előtt regisztrált hajó tulajdonosa töltse fel a VIHAR-ba a szabályzatnak megfelelő Regisztrációs Adatlapját.

IGNORANTIA JURIS NON EXCUSAT

Tudva levő, hogy a törvény nem tudása nem mentesít…, és ez sajnos mindig így van. Mivel a szabályzat szerint a regisztrációs adatlapok nyilvánosak így, a közölt adatok és a valóságban a versenyzés alatt használt felszerelések közötti különbségek óvásra adnak lehetőséget. Egy elbliccelt módosítás, egy technikai tuning bevallásának elhanyagolása, amellett, hogy nem vet jó fényt a hajótulajdonosra, még hátrányosan is érintheti a hajót, hiszen helytelen felszereléssel történő versenyzés mellett a hajó óvható, akár a versenyből is kizárható. Tehát, ha valaki úgy véli, hogy az elmúlt években elhanyagolta ezen kötelezettségeit, a sok fejlesztés már nem ad okot a jelenlegi előnyszámára, érdemes felmérni a hajóját és új ideglenes YS számot igényelni. Hovatovább erre a szabályzat is kötelezi... Sajnos, kimeríti a sportszerűtlen magatartást fogalmát, ha a bevallott felszereltséggel megállapított előnyszámmal és ehhez képest megváltoztatott technikai paraméterekkel áll valaki rajthoz, ilyenkor módosítani kell a YS számot. Az előnyszám módosítását előidéző változás lehet, a vitorlázatban, rudazatban, hajótest súlyában történő változás vagy egyéb technikai fejlesztés (pl.: orrsudár, trapéz, vízballaszt), motor-, vagy propellercsere, vagy bármi, amely súlybéli vagy egyéb változást eredményezhet. Mivel a szabályzat szerint a regisztrációs adatlapok nyilvánosak, esetleges óvás alapjául is szolgálhatnak.

Fontos tehát, hogy pontosan, a valóságnak megfelelő adatokkal töltsük ki a regisztrációs adatlapot! A kitöltött dokumentumot a VIHAR rendszerben az új technikai dokumentum menübe pdf formátumban feltöltve oszthatjuk meg a Hajózástechnikai bizottsággal és a technikai munkatársakkal.

Érdekes lehetőség, hogy amennyiben egy hajó osztályhajóként van regisztrálva, de az osztályelőírástól eltérő technikákat alkalmaz – orrsudár, más vitorlázat stb. –, a versenyrendszerben két különböző Regisztrációs adatlappal kell rendelkeznie.

Osztályhajóként az osztálytársakkal azonos vitorlázattal állhat rajthoz, de ha az osztályelőírástól eltérő vitorlázatot kíván alkalmazni például egy túraversenyen, úgy egy új YS regisztrációt kell kezdeményeznie a Hajóregiszterben, az adott technikai paraméterekkel kitöltve a Regisztrációs lapot. Ennek következményeként a Hajóregiszterben két különálló hajóként jelenik majd meg. Az osztályétól eltérő YS számmal biztosítva lehetőséget a módosított felszereltséggel történő vitorlázásra. A nevezéskor a felelős személy feladata, hogy a megfelelő regisztrációval nevezze a hajót az adott versenyre.

Mára mindenki számára egyértelmű, hogy az új szabályzattal életbe lépő dinamikus előnyszámításnál a technikai adatok és a teljesített futamidők adják a számolás alapját, ezek határozzák meg a hajó YS számát és áttételesen a versenytársakét is, hiszen a hajók eredményei hatással vannak egymásra.

Mindenki számára érdekes és értékes olvasmány lehet a szabályzat, mely részletezi YS szám újra számolásának kérdéskörét. Tanulmányozzuk és használjuk ki a lehetőséget az esetleges tévedések orvosolására, rávilágítva a hiányosságokra, esélyt adva azok kivizsgálására is. A Magyar Vitorlás Szövetség szívesen veszi az észrevételeket, a konstruktív javaslatokat. A munkacsoport megvizsgálja és a szabályzat októberben esedékes felülvizsgálatakor akár be is illeszti abba. A YS számokkal kapcsolatban beérkezett leveleket a Titkárság 15 munkanapon belül megválaszolja.

A fentieket összefoglalva az előszámos versenyzés tisztasága nem csupán a jól megfogalmazott szabályzaton, vagy a helyesen vagy helytelenül megállapított előnyszámokon múlik. Egy ilyen rendszerben minden szereplőnek – a szabályalkotónak, az adminisztrátornak, az előnyszám megállapítójának, de éppen ennyire a versenyzőknek is - komoly szerepe van abban, hogy együtt jól működő, átlátható és fejlődő rendszert tartsunk fent, vagy épen alakítsunk ki, ezzel biztosítva nem csak a fair, de élvezetes versenyzés lehetőségét is.

Bízunk benne, hogy segítségetekkel jó úton haladunk egy ilyen struktúra megalapozásához.

Csatolt fájlok:

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!