Retró hétvége a Balaton északi partján

balaton.vehir.hu Forrás: mavcsoport.hu 2020. 06. 30. 11:44

Az elmúlt évek nagy sikerű rendezvénye újból visszatér a Balaton északi partjára! A ’60-as, ’70-es éveket több, a korszakhoz illő színű mozdony és kocsi is megidézi, amelyekkel ezen a vonalon csak ilyenkor találkozhatunk!

 Az idei év újdonságaként gőzmozdony is forgalomba áll, a korábból ismert sötétkék gyorsvonati szerelvény mellett pedig egy zöld színű személyvonat is bemutatkozik. Az újjászervezett Utasellátónak köszönhetően a régi és a modern idők fedélzeti vendéglátásával is találkozhatnak az utasok az egyes vonatokon közlekedő étkezőkocsikban.

Ráadásul nem egy, hanem két rendezvénnyel várjuk idén az érdeklődőket, július illetve augusztus első hétvégéin! A Székesfehérvár és Balatonfüred közötti fejlesztések – különösen a villamosítás – a következő években jelentősen át fogja alakítani a vonal arculatát, így számos helyen akár megismételhetetlen utazási és fényképezési lehetőségek várnak majd a résztvevőkre!

A rendezvényen közlekedő különleges járművek

424-es gőzmozdony

A MÁV legismertebb gőzmozdonyát nem Cseh Tamás dala tette legendássá – azt már előtte kivívta magának teljesítményével, ahogy a „Nurmi” és „Bivaly” beceneveket is. Az 1924-től kezdve három és fél évtizeden át gyártott típusból még a koreai vasúthálózatra és Tito különvonatainak élére is jutott néhány példány, a legelsőt és a legutolsót pedig a Vasúttörténeti Parkban őrzik. Mindemellett kettő a mai napig közlekedik nosztalgiavonatok élén – és most először a retro hétvégén is, szombaton a sötétkék gyorsvonati, vasárnap a zöld személyvonati szerelvénnyel!

M41 2103-as dízelmozdony

A jellegzetes motorhangja alapján „Csörgő” néven emlegetett típus állandó szereplő a Balaton északi partján – itt azonban egy eredeti színére visszafestett példánya idézi meg a ’70-es évek vonatait a hozzáillő zöld személykocsikkal! A második rendezvény-hétvégén a szerelvényben egy korhű színű vezérlőkocsi is bemutatkozik, amelynek köszönhetően a vonat végén lévő mozdony is vezethető a szerelvény elejéről.

Nohab - Koncz JánosM61-es dízelmozdonyok

A különleges megjelenésű vontatójárművek a lekerekített végüket és számos műszaki megoldásukat amerikai licenc alapján kapták meg, de születési helyük – egyben pedig névadójuk is – a svédországi NOHAB gyár volt. Magyarország számára mindössze húsz darab készült 1963-ban, de ritkaságuk, és különleges származásuk miatt mindvégig nagy megbecsülésnek örvendtek. Először expresszek és kormányzati vonatok továbbítását kapták feladatul, majd a ’80-as évektől kezdve a Balaton északi partján lett új szolgálati helyük, ahol a tájkép részévé is váltak. A mindennapi forgalomból pont két évtizede búcsúztak, de nosztalgiamozdonyként négy is megmaradt közülük, s létszámuk még külföldről vásárolt rokonaikkal is gyarapodott.  A vasárnap délutáni vonatpár ráadásul két ilyen mozdonnyal fog közlekedni!

M62-194M62-es dízelmozdonyok

A svéd mozdonyokhoz hasonlóan ez a típus is a származási helyének köszönheti a becenevét: „Szergejt” ugyanis több száz társával együtt a szovjet ipar készítette nemcsak Magyarország és a saját hazája, hanem sok más szocialista ország számára is.  A tehervonatok élén ma is nélkülözhetetlen gépek korábban rendszeresen láthatók voltak nyaranta személyvonattal is – ez azonban ma már csak a kortárs kocsikkal lehetséges.

Ebből a mozdonyból három is eredeti színét kapta vissza az elmúlt évek során, ezek közül kettő is közlekedni fog a rendezvény alkalmából.  A szombat reggel Székesfehérvárról induló vonatot a típus egy M41-es mozdonnyal közösen továbbítja, míg a vasárnap kora délután Tapolcáról induló vonatban a ’60-as éveket idéző gyorsvonati kocsikkal fog közlekedni!

M40-es dízelmozdonyok retro étkezőkocsival

Az amerikai hangulat nemcsak a svéd gyártókat, hanem a magyar ipart is megihlethette – így születhettek meg a 60-as években Ganz-MÁVAG gyárban az M40-es típusú gépek, amelyek kinézetük alapján nem véletlenül kapták a „Púpos” becenevet. Manapság a típussal csak igen ritkán lehet találkozni, akkor is csak tehervonatok élén, így üzemük önmagában is különleges alkalomnak számítana – a retro hétvégén viszont a két nosztalgia festésű mozdony párban fog közlekedni. A szerelvényben ráadásul a zöld színét visszakapott poggyászkocsi, és egy nosztalgia-étkezőkocsi is ott lesz, amelyben a ’70-es, ’80-as évek Utasellátó hangulata az étel- és italkínálatban is megelevenedik – például csokirolóval!

Étkezőkocsi

A megújult Utasellátó a Balaton északi partján is bemutatkozik! A Prágába, Berlinbe és Varsóba is közlekedő légkondicionált étkezőkocsiban nemcsak a Balaton expresszek étel- és italkínálatával, hanem a különleges alkalomhoz illően a Fűtőház Sörfőzde mozdonyokról elnevezett kézműves söreivel is várják az utasokat!

Valamennyi vonat normál díjszabással közlekedik, azokon a MÁV-START által biztosított összes kedvezmény és különleges ajánlat – így az új Balaton24 és Balaton72 napijegy is – igénybe vehető. A kerékpárszállítási lehetőségek a többi közlekedési nappal azonosak.

A Kék Hullám vonatokon az InterCity kocsik korlátozott számban váltható pót- és helyjeggyel, a gyorsvonati kocsik a Budapest-Balatonalmádi szakaszon korlátozott számban váltható pótjeggyel vehetők igénybe!

A Tekergő gyorsvonatok a Budapest-Székesfehérvár szakaszon korlátozott számban váltható pótjeggyel vehetők igénybe!

Kérjük, a különleges vonatokon is ügyeljen a járványügyi intézkedések betartására, különösen a maszkviselésre és a biztonságos távolságtartásra!

Ha kíváncsi a teljes kínálatunkra a Balatonhoz, keresse fel Balatoni nyár 2020 oldalunkat! 
A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!