Balaton: Bolygó krónika 2014

balaton.vehir.hu Forrás: alsoors.hu 2014. 11. 05. 13:16

Az alsóörsiek számára már több mint fél évszázada ismerős lehet a Bolygó nevű vitorlás hajó látványa, amely 2015-ben ünnepli 90. születésnapját. 1925-ben készült, a Felső-ausztriai St. Gilgenben, és 1926 óta – igaz először még füredi hajóként – aktív részese a balatoni vitorlás életnek.

A 2012-es restaurálást és újraavatást követően a hajó ifjonti hévvel vetette magát a habokba (jelenlegi állapotát a Bruckner-műhelynek köszönheti). A hajón utazva minden vitorlázás egy új kaland, legyen az verseny, vagy egy több napos túra, edzés vagy csak kis „élményvitorlázás”. A balatoni szél változékony, a tó óráról órára más és más arcát mutatja, így idén is rengeteg csodában gyönyörködhettünk. Az állandó legénység mellett gyakran sok új vendéggel vitorlázik a hajó és – bár vannak a csapatnak kedvenc célpontjai – a cél is nagyon változatos, akár menet közben is változhat. Legyen az akármilyen kicsi, eldugott kikötő, egészen biztosan ott is ismerik és szeretettel fogadják az öreg Bolygót, ahogyan a Révfülöpről az MTV-n élőben jelentkező „Balatoni Nyár” című műsorban is, ahol a hajó – az elmúlt évi szereplést követően idén is - az alsóörsi lobogót viselve jelent meg. Az idei szezon, a sok gyenge szeles versenynek köszönhetően kevésbé volt „éremdús”, mint az megszokott, de így is szinte minden nap kihajózott ez a klasszikus vitorlás hajó.

Az elmúlt szezon -Bolygó számára- első versenyén, május elején, az ezüstérmet sikerült elhozni Yardstick-III. kategóriában. Nem sok pihenő jutott a csapatnak, hiszen a következő héten már a Balatoni Évadnyitó iFOREX Nagydíjért szállhatott vízre, a mintegy 150 hajót számláló mezőny. Ezen a versenyen a Ys-III. első helyét sikerült elérni; a jutalom kupa és érem volt. A tavasz talán legnépszerűbb versenye a Pünkösdi Regatta, melyen idén is több mint 250 hajó állt rajthoz. Az első nap gyenge szeles versenyt hozott, így kategória társainkhoz hasonlóan, nem sikerült szintidőn belül teljesítenünk. Szokásos szálláshelyünkön, a „Ládagyári” kikötőben pihentünk le aznap, majd másnap újult erővel indultunk neki a 2. futamot jelentő Öböl-kupának. Ezen is és a 3. futamot jelentő másnapi Keszthely-Ábrahámhegy távon is éppen lecsúsztunk a dobogóról kategóriánkban.

A nyár első versenye – a névadója révén az alsóörsi kötődésű hajó legénységének kiemelkedően fontos verseny – a Mihálkovics Emlékverseny két napja volt. A Tramontana Kupán megszerezett első hely, és a Kishamis Emlékverseny 2. helye után a túravitorlázók igazi megmérettetése következett, a 34. Csillagtúra. A naplemente utáni szokásos vihar ezúttal elmaradt, sőt a hajnali órákban szélcsend borzolta a minél több kikötőt érinteni szándékozó mezőny idegeit. A vasárnap reggeli, füredi befutónál – a Pünkösdi Regatta után - ismét egy negyedik hellyel kellett beérnünk. Három hetes versenyszünet következett, így volt ideje a Bolygó legénységének felkészülni a szezon - minden komoly balatoni vitorlázót megmozgató - versenyére, a Kékszalagra. A reggeli rajtot követően a délutáni órákban fokozatosan erősödő szélben naplementekor értük el Keszthelyt, majd visszafelé a már-már viharos szélben vitorláztunk éjszaka. A kora hajnali órákban, a Tihanyi-szorost elhagyva már 60-70 km/h-ás szélben haladtunk – kényszerűségből már orrvitorla nélkül – a füredi cél felé. Az értékelésnél kiderült, hogy 17 órányi versenyzés után 11 másodperccel (!) szorultunk a dobogó második fokára. Az augusztus végi Tabu Oldtimer Kupa viszonylag kevés klasszikus hajót vonzott de az élénk szélben kemény csatát vívtak az „öregek”. A Félsziget-kerülő Széchenyi István Emlékverseny – tavalyival ellentétben – gyenge szélben zajlott, de a befutó után éjszakai sötétség és vihar csapott le a tóra. A visszaút Alsóörsre így izgalmasra sikerült… Idén sem hagyta ki a Bolygó az Alsóörsről induló Szüreti Regattát (3. hely), a Köd Kupát és a Dér Kupát sem.

A legendás balatoni vitorlás a BYC másodkapitánya számára, még a mára klasszikussá vált balatoni cirkálók elterjedése előtti időkben, 1925-ben készült, a kor egyik legjobbjának tartott német hajótervező, Artur Tiller tervei alapján. Azóta is szinte folyamatosan járja a Balatont. A 2004-es, a 2008-as, a 2009-es és a 2012-es Kékszalagon elért első helyek is bizonyítják, hogy a Bolygó még ma is felveszi a versenyt a modernebb hajókkal. 1926 óta van a Balatonon, és a híres balatoni vitorlázók által használt hajó nem csak Alsóörsön, de az egész Balatonon a legszebb vitorlás tradíciókat és az időtálló minőséget jelképezi.

BOLYGÓÉRT ALAPÍTVÁNY
Székhely: 1068 Budapest, Jókai u. 8.
E-mail: BOLYGO26@gmail.com
Adószám: 19382687-1-42
Bankszámla száma: 12001008-01377010-00100008 (Raiffeisen Bank)

A balaton.vehir.hu saját cikkei és fotói: minden jog fenntartva!